Tuesday, May 2, 2023

Khusus Untuk Wanita Agar Kamu Lebih Tenang

💖💖💖

1- Salah satu cara untuk menghilangkan rasa sakit di hati adalah dengan menerima kenyataan bahawa tidak ada sesuatu yang terjadi di dunia ini melainkan dengan izin Allah. Ulang baca ini.

2- Jangan terlalu mencintai. Jangan terlalu banyak berfikir. Jangan terlalu percaya. Kerana “terlalu banyak” itulah yang akan menyakitkan mu.

3- Manusia itu seperti buku. Ada yang “menipu” kita dengan sampulnya. Ada yang membuat kita kagum dengan isinya. Berhati-hati selalu.

4- Cara paling mudah untuk menjadi tidak bahagia adalah dengan membandingkan diri mu dengan orang lain. Untuk itu, bersyukurlah dengan apa yang kita masih ada.

5- Kalau kita sudah mencintai Allah lebih dari segala-galanya, Allah akan menggerakkan hati hamba hambaNya yang terbaik untuk mencintai kita dengan cara yang paling baik, diwaktu yang paling tepat. Dengan cara dan dalam bentuk yang tidak pernah kita bayangkan. Trust Allah selalu ya.

6- Jangan sampai wang mu mengubah nada bicara mu. Dan jangan sampai gelar mu mengubah gaya bicara mu. Tetaplah menjadi seorang yang rendah hati selalu.

7- Jika di saat ini kamu merasakan stress, depresi, cemas, khuatir, takut, tidak aman, tidak nyaman, sepi, hampa, diabaikan, dilupakan, disalah ertikan, tersingkir, tidak disayangi, tidak dipedulikan, tidak berdaya, tidak dimengerti, tidak didengari, tidak dihargai, tidak dipandang bahkan apa pun…. Ketahuilah bahawa itu adalah isyarat dari badan, jiwa dan hati mu sendiri untuk kembali kepada Allah dengan bersungguh-sungguh (Al-Inabah, returning to Allah).

8- Kita ini sedang hidup di zaman orang menilai kita tanpa tahu siapa kita yang sebenarnya. Maka belajarlah untuk menjadi seorang pemaaf, berhentilah menjadi pembenci dan teruslah belajar untuk memperbaiki diri.

9- Ketika kamu dijauhi teman atau orang orang di sekitar mu, padahal kamu merasakan bahwa kamu tidak berbuat salah. Itu tandanya Allah sedang melindungi mu. Melindungi dari apa? Bukankah segalanya kelihatan baik baik sahaja? Allah mengetahui perbicaraan yang tidak kita ketahui di belakang. Allah mengambil teman teman dan orang orang di sekitar mu agar kamu tidak dijatuhkan oleh mereka. “Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui…” (Al Baqarah 232)

10- Bahagia itu sederhana. Jangan berharap kepada apa yang di luar kawalan manusia. Senang seadanya. Sedih sewajarnya. Dan bersyukurlah dengan sebanyak-banyaknya.

Jangan menangis ya…

👉 Tulisan asal oleh Puan Dzuriasikim Dzulkefli 👈




No comments:

Post a Comment