Wednesday, July 19, 2023

Sakit Perut, Rupanya Dermoid Cyst

Kisah dermoid cyst saya ni bermula pada 8-Mar-2019, tepat pada International Womens Day.

 

Jam 3:00 pagi saya terjaga dari tidur, terasa lenguh kat area pinggang sebelah kanan. Tak pernah lagi rasa macam ni. Puzzle memikirkan apa punca rasa tak selesa yang sedang melanda, saya pun pergi ke dapur dan minum segelas air suam. Lepas tu saya baring semula dan cuba untuk tidur.

 

Jam 5:00 pagi saya terjaga lagi. Kali ini mula terasa sakit sikit, masih di sebelah kanan tapi kat bahagian bawah abdomen. Saya dah mula pelik… apa sebenarnya yang berlaku ni? Saya minum 1 sudu Vivix dengan air suam, dan berharap rasa sakit tu akan hilang.

 

Tengok jam dah 5:30 pagi, sekejap lagi masuk waktu subuh. Saya duduk sambil layankan jer rasa sakit tu. Jam 6:00 pagi, sakit masih belum hilang, malah semakin intense. Berdiri pun dah tak boleh nak tegak. Badan saya mula berpeluh-peluh. Confirm pagi ni kena rush pergi hospital. Saya gagahkan diri ke bilik air, mandi etc. Takkan lah nak pergi hospital tak berus gigi pulak kan...

 

Lepas subuh dalam jam 6:20 pagi Abah saya call adik suruh balik. Saya dah merengkok macam tenggiling tahan sakit. Jam 7:30 pagi baru adik saya sampai rumah dari Setia Alam. Geram saya, apa hal lama sangat! Patutnya 30 minit jer dari Setia Alam tu. Tapi nak bercakap pun saya dah tak mampu, apa lagi nak marah.

 

Saya just capai benda basic - wallet, spec, phone & charger, masukkan dalam tote bag then terus pergi hospital. Berjalan pun terbongkok-bongkok. Nak pergi hospital mana pun saya tak sure. Asalnya heading to SJMC, tapi disebabkan stucked in traffic jam dekat Seksyen 7, terus turn ke Hospital Shah Alam (HSA). Saya dekat seat belakang dah stress menahan sakit. Tak tahu saya nak gambarkan rasa sakitnya tu macam mana, terasa sesuatu memulas tegang. In case kalau warded pun HSA ni hospital baru, at least boleh lah expect kemudahan untuk pesakit tu selesa.

 


Hampir pukul 9:00 pagi sampai emergency HSA. Benda pertama yang saya request adalah painkiller jab. Serius tak tahan, sakit sangat. Doktor suspect appendicitis. Seharian saya kena tunggu kat emergency, sambil menahan kesakitan (painkiller cuma kurangkan rasa sakit dari skala 8 ke 6). Jam 6:15 petang baru dapat masuk wad. Tak tahulah kenapa prosesnya lama sangat. Ini pengalaman pertama saya masuk wad hospital kerajaan.

 

Disebabkan doktor suspect appendix, saya ditempatkan di wad surgery. Wad 5 katil, berhawa dingin, memang selesa. Saya tak ingat pukul berapa doktor datang tanya tentang medical history. Saya pun inform doktor ada sejarah fibroid tapi dah operate di SJMC. Kemudian doktor cakap, saya mungkin perlu dirujuk ke gynae dulu (tapi tak mention bila).

 

Malam tu saya pun tidur di wad yang selesa, lepas dapat another dose of painkiller. Tiba-tiba… jam 2:00 pagi saya dikejutkan oleh seorang male nurse. Katanya nak bawa saya ke wad gynae, ada doktor yang oncall nak buat ultrasound. Dan… disinilah punca sebenar sakit perut saya terjawab. Bila doktor scan, detect cyst 6cm X 6cm di ovari kanan. Yang lebih menggerunkan saya, doktor kata bukan fluid-filled cyst tapi dermoid cyst sebab ada solid mass mungkin lemak atau rambut. 😓

 

Hari kedua, saya dipindahkan ke wad maternity - wad biasa, full house, takde aircond (tapi taklah panas). Bermulalah pengalaman baru… katil saya berjiran dengan mommy yang tengah contraction tunggu masa labour. Sebenarnya dalam cubical yang sama, maksudnya 2 bed dalam satu tirai. Jarak bed kami cuma dipisahkan dengan kabinet kecik yang untuk letak personal items tu jer. Sejujurnya memang saya tak selesa, culture shock tiba-tiba.

 

Saya perhatikan macam saya seorang jer kes gynae kat area situ. Suasana kat wad maternity ni bising dengan bunyi mesin (mungkin count heartbeat, I guess lah), jauh beza dengan suasana dekat wad surgery. Patient sebelah saya ni bersalin petang, lepas tu babycot anaknya diletakkan dekat dengan katil saya. Malam tu saya tak boleh tidur, sebab baby sebelah saya ni menangis the whole night. Mungkin anak pertama, ibunya pun tak tau sangat nak tenangkan. Saya macam nak suruh ibunya pasang surah yaasin (mana tau anaknya berhenti menangis), tapi malas pulak nak bertegur sapa. Saya memang takde mood nak bersembang dengan sesiapa dekat wad tu. Saya stress dengan kesakitan yang tak hilang-hilang.

 

Doktor yang datang bertukar-tukar. Setiap doktor tanya skrip soalan yang hampir sama dan saya repeat explain medical history kepada setiap doktor yang datang. Hari ketiga was the worst. Pagi, doktor datang dengan nurse untuk jab painkiller. As soon cecair painkiller tu masuk salur darah, saya terus pening dan rasa semakin sakit. Tapi doktor tak boleh buat apa sebab painkiller tu jenis yang paling kuat katanya. Sebelah petangnya saya demam, nurse suruh mandi basahkan kepala untuk turunkan suhu badan.

 

Hari keempat saya dah mula rimas, sebab tiap-tiap hari 2x dose painkiller sampai kencing pun bau ubat. Kesian buah pinggang saya bekerja keras tapis drugs. Doktor cakap saya tak boleh discharge selagi rasa sakit saya tak hilang. Saya fikir, biar betul… dah 4 hari kat wad ni, pagi petang cucuk painkiller saja. Saya nak pengesahan kenapa saya jadi sakit, sebab cyst twisted ke? Atau cyst pecah ke sebab semalam demam? Kalau cyst twisted or burst, what's next? Kena surgery ke? -- takde jawapan. Petang hari ke-4 tu bila doktor tanya skala sakit, saya cakap dah berkurang (walaupun sebenarnya kadang kala masih intense).

 

Hari kelima, pagi 12-Mar-2019. Macam biasa, doktor datang visit memang akan tanya skala sakit. Disebabkan saya dah taknak duduk dalam wad ni tanpa hala tuju yang jelas, saya pun jawab sakit sikit-sikit jer (skala 2). Akhirnya, tengahari tu doktor bagi tau dah boleh discharge. Lepas dapat discharge note dan selesaikan bayaran, saya pun balik ke rumah.

 

Remark kat period calendar, senang nak trace back.


Bersambung Part 2…


💖💖💖💖
PENAFIAN:
Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di dalam Blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.


No comments:

Post a Comment