Thursday, April 13, 2023

Bisnes Online Terbaik Malaysia: 5 Kelebihan Bisnes Online Shaklee

Okay, hari ni Cik Faz nak share cerita pengalaman bisnes yang pernah saya ceburi sekitar tahun 2016 lepas berhenti kerja makan gaji. Walaupun pengalaman saya dalam bisnes terdahulu tak berapa memberangsangkan, tapi saya harap 'kesilapan' yang akan saya ceritakan ini boleh jadi panduan kepada mereka yang bercadang nak berniaga.
 
Antaranya, saya pernah jadi agent jual aiskrim gelato dan juga kambing perap. Saya tak teruskan bisnes ni sebab modal setiap kali ambil stok agak kasar dan margin pula tipis. Akhirnya chest freezer 300L yang saya beli untuk simpan stok aiskrim gelato & kambing perap jadi tempat simpan stok ikan hasil laut Abah saya.
 
Seterusnya… ini pengalaman bisnes yang betul-betul saya redah, perjudikan nasib duit savings disebabkan cita-cita nak jadi founder. Masa ni saya ada bajet dalam 20k. Actually duit ni saya reserved untuk bajet kawin. Tapi memandangkan jodoh pun tak nampak bayang, saya decide gunakan duit tu buat modal bisnes tudung jenama sendiri (fazascarves).
  • Saya join kelas borong China dan ikut trip ke Guangzhou borong kain untuk keluarkan edisi pertama tudung fazascarves.
  • Balik dari Guangzhou terus gunting kain. Dapat jer label dari supplier terus hantar ke tailor. Lepas tu, cari supplier kotak tudung. Yang first kena scam, then cari supplier lain Alhamdulillah deal. Target untuk launching bulan puasa. Saya buat design tudung eazy-button, ada butang bawah dagu so tak perlu pin. As soon tudung siap jahit, terus pergi buat studio photoshoot pulak. Pujuk kawan saya jadi model, upah dia belanja makan kat Fikcles TTDI.
  • Untuk koleksi premium, saya ambil pula stok tudung sutera mulberry asli dari Turki. Ambil stok dalam 25 helai jer sebab currency, 1TL = MYR1.40 dan modal sehelai tudung sutera antara TL90-150 pada waktu itu. Then buat outdoor photoshoot kat Putrajaya. Model, MUA, photographer semua saya bayar ikut rate. Wardrobe jer lah guna model's own collection.
  • Untuk koleksi pertengahan pula, saya pilih jadi agent dropship tudung jenama Mirabelle. Kualiti tudung satin Mirabelle ni setanding jenama 'itik', tapi for some reason bisnes terpaksa tutup juga.
 
Eventually saya tak mampu nak teruskan bisnes tudung ni. Saya tak mampu nak buat semua seorang diri, apa lagi nak compete dengan established brand di pasaran yang laju keluarkan design baru. Lebihan stok tudung easy-button semuanya saya sedekahkan ke program "Projek Baju Raya". Kesimpulannya, bisnes fashion bukan untuk start-up modal 'bilis'.

Fast forward di tahun 2023 ini, saya pilih bisnes Shaklee asbab projek blog mega pada Februari yang lepas. Nak tahu apa sebabnya? 

Ini 5 kelebihan bisnes Shaklee sebagai bisnes online terbaik di Malaysia.
 
 
1. BISNES ONLINE SHAKLEE TAK PERLU KELUAR MODAL BELI STOK
Once jadi ahli, kita sebenarnya dah boleh terus berniaga tanpa keluarkan modal beli stok. Nak daftar ahli pun senang, online jer dekat website Shaklee yang sangat user friendly.
  • Klik sahaja tab "JOIN AHLI SHAKLEE ONLINE" di bahagian atas blog saya ni, dan isi maklumat yang diperlukan.
  • Kemudian bestie ada 2 option, pilih samada bayar yuran keahlian RM35 sahaja, atau buat pembelian 100UV (lebih kurang RM350 - RM400, bergantung produk pilihan) untuk dapat keahlian percuma.
 
Tapi sekarang ada promo super jimat dimana dengan pembelian Set Kulit Cantik Rahmah bernilai RM99 sahaja, bestie layak dapat keahlian percuma!
 

2. BISNES ONLINE SHAKLEE TAK PERLU SEWA KEDAI
Modal awal berniaga online sememangnya jauh lebih murah berbanding membuka kedai fizikal dengan kos sewa yang mahal. Keperluan asas bisnes online adalah capaian internet. Dengan berniaga secara online, ke mana-mana kita pergi pun masih boleh menjalankan perniagaan. Kita tak perlu berada di sesuatu tempat dalam masa yang lama. Cukup dengan gadjet yang bagus dan capaian internet, kita boleh menguruskan bisnes online Shaklee ini anytime, anywhere!
 
Selain itu, segmen pasaran berniaga secara online juga lebih meluas, tidak hanya tertumpu di lokaliti tempat tinggal kita sahaja. Dengan adanya capaian internet dan kemudahan media sosial sebagai platform pemasaran, prospek pelanggan kita meliputi seluruh Malaysia.
 
 
3. BISNES ONLINE SHAKLEE JIMAT KOS BAHAN MARKETING
Untuk bahan marketing seperti poster, info kempen dan produk, semuanya tersedia dan boleh di muat turun dari Website, Facebook dan Telegram rasmi Shaklee. Kita sebagai pengedar tak perlu lagi nak upah designer untuk buat poster marketing sebab poster yang Shaklee sediakan cantik-cantik belaka. Tapi biasanya leader kumpulan bisnes Shaklee masih juga sediakan poster marketing sendiri, samada berkaitan produk atau testimoni. Jadi kita boleh jer gunakan semua resources yang ada.
 
Dari segi platform pemasaran pula, kita boleh manfaatkan medium percuma seperti pemasaran melalui Blog dan laman sosial (Facebook, Instagram, Youtube, Twitter, Tiktok) dengan mematuhi peraturan yang ditetapkan syarikat. Penting - ahli yang berniaga tidak dibenarkan untuk menjual di platform e-dagang seperti Shopee dan Lazada. Jadi, elakkan beli produk Shaklee yang dijual dekat Shopee/Lazada, kerana jelas mereka melanggar peraturan syarikat.
 
poster marketing yang tersedia di Facebook Shaklee Malaysia
 
4. BUAT BISNES ONLINE SHAKLEE MASA FLEKSIBEL
Berniaga secara online memberi kita kebebasan untuk tentukan masa kita bekerja. Sebab itulah ia menjadi pilihan bagi suri rumah, pelajar, pesara dan siapa sahaja yang ingin menjana pendapatan dengan Bisnes Online Shaklee. Kita ambil contoh suri rumah yang berniaga online - sambil jaga anak, sambil buat duit. Best kan?
 
 
5. BISNES ONLINE SHAKLEE KALIS RECESSION
Bisnes online Shaklee bukan bisnes ikut trend atau bermusim, ia sentiasa relevan sepanjang masa. Tidak mengira keadaan ekonomi, bisnes online Shaklee dengan produk berkualiti dan terbukti berkesan sentiasa mendapat permintaan. Ambil contoh semasa pandemik Covid-19 semua orang berusaha untuk tingkatkan tahap imun badan dengan mengambil Vitamin C, Nutriferon, dan Vivix. Dengan adanya bisnes online Shaklee, ahli yang berniaga masih boleh membuat tempahan dan HQ Shaklee uruskan penghantaran terus ke pintu rumah pelanggan.
 

Baca juga >>> 9 keistimewaan komuniti bisnes Shaklee
 
Amacam, best tak Bisnes Online Shaklee? Haa… kalau bestie berhajat nak mulakan bisnes online, jom sertai saya bersama team PAF NETWORK hari ini. Ayuh kita berjaya bersama-sama team Shaklee yang lain 😊.
  


💖💖💖
Sebarang pertanyaan berkenaan produk atau 
bisnes Shaklee, boleh terus hubungi saya di sini.

PENAFIAN:
Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di dalam Blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.
 
#NextLevelBlogging
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023
#BisnesOnlineTerbaik2023


1 comment:

  1. Bisnes shaklee bantu kita jana pendapatan tambahan. Terbaik lah shaklee.

    ReplyDelete