Saturday, August 19, 2023

Tiga Doa Yang Bagus Diamalkan Wanita


Pernah tak rasa kecewa yang amat sangat?
Saya pernah. 2019 saya rasa tahun yang challenging, banyak insiden yang tak dijangka berlaku.
 
Mar 2019
Tiba-tiba sakit perut, warded HSA dan diagnosed Dermoid Cyst (klik untuk baca kisahnya). Saya memang sedih bila dapat result scan. I kept questioning, why me? Lepas 7 tahun operate fibroid, saya fikir dah bebas dari masalah gynae. All of sudden, muncul pula cyst. Saya rasa penat, give up pun ada. Rasa macam sia-sia usaha jaga diet selama ni.
 
Apr 2019
Warded SJMC operate buang cyst. Tapi sebab ovary dah twisted, kena removed juga. So since then, saya ada satu ovari jer. Awalnya saya down, rasa macam "cacat" dah tak sama dengan perempuan lain ada sepasang ovari.
 
July 2019
Birthday month, tapi saya dapat surprise company tempat saya kerja terpaksa tutup operasi. Saya kena berhenti kerja with very short notice and little bank balance. So saya kena cut-off banyak benda to survive sampai dapat job lain. At age 40 saya kena start all over again. Takde compensation sebab saya kerja kat sini baru 2 tahun.
 
Oct 2019
Warded SJMC lagi sebab jatuh tergelincir dan satu jari kaki patah. Operate masuk skru, dua bulan kena bertongkat. Another down episode. Saya rasa hopeless bila terpaksa minta bantuan emak yang warga emas untuk sediakan pinggan, sudu, gelas atas meja untuk makan/minum saya. Kemudian pergi follow-up doktor pun terpaksa drive sendiri. Nasib baik yang cedera kaki kiri, jadi masih boleh drive kereta auto. Cuma susah lah nak jalan bertongkat dari tempat parking ke lobby sebelum minta wheelchair kat concierge. Ujian kecederaan kaki ni betul-betul buat saya mensyukuri nikmat sihat. Dua bulan bertongkat saya dah rasa sengsara, bayangkan orang yang hilang upaya kekal? Astaghfirullah.

SABAR…
Satu perkataan yang mudah disebut, tapi nak pujuk hati jadi sabar dan ikhlas bukannya senang. Supaya sabar dengan ujian, saya selalu cakap dengan diri sendiri (macam programkan dalam otak);
 
  • Ujian sakit ni penghapus dosa… sebab Allah sayang.
  • Ujian yang datang semuanya sementara. Kalau Allah ambil sesuatu dari kita, maknanya Dia nak gantikan dengan yang lebih baik.
 
Yang paling penting, minta pertolongan (doa) dengan Allah supaya dihilangkan perasaan sedih, marah, stress dan dijauhkan perkara negatif dari fikiran kita. Minta Allah perbaiki dan permudahkan seluruh urusan hidup kita.
 
Ada Tiga Doa penenang hati dari Al-Quran dan Hadis yang saya pilih. Doa-doa ini pendek, jadi mudah untuk dihafal dan diamalkan.
 

1. Doa Saidatina Fatimah
Doa yang diwasiatkan oleh Rasulullah SAW kepada puterinya Fatimah ini amat besar maknanya. Amalkan doa ini setiap pagi dan petang, insha Allah akan wujud rasa sakinah dan tawakkal yang tinggi kepada Allah dalam diri kita.
 

Boleh juga dibaca ringkas:
Yaa hayyu yaa qayyum, bi rahmatika astaghiiths.
 
Maksudnya: Wahai Rabb yang maha hidup, wahai Rabb yang berdiri sendiri tidak memerlukan segala sesuatu, dengan rahmatMu aku meminta pertolongan -- hadis riwayat Tirmizi.
  

2. Doa Ketenangan Dan Hilangkan Kesedihan (Al Ghafir : 44)
Doa ini dikongsikan oleh Ustazah Asma' Harun. Amalkan ayat ini berulang kali hingga hati menjadi tenang dan lapang. Boleh juga dibaca ketika sujud terakhir dalam solat.
 

Wa’ufawwidu ammrii ilaAllah 
innAllahha basiyrum bil'ibad.

Maksudnya:
"dan aku sentiasa menyerahkan urusanku bulat-bulat kepada Allah (untuk memeliharaku); sesungguhnya Allah Maha Melihat akan keadaan hamba-hambaNya".
  

3. Doa Nabi Musa (Al Qasas : 24)
Doa mohon limpahan rezeki dan apa jua kebaikan.
 

Robbi innii limaa angzalta 
ilayya min khoirin faqiir.

Maksudnya: 
"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan".



Semoga kita lebih positif menghadapi ujian Allah. Tiga doa ini adalah doa yang bagus untuk wanita amalkan bagi mencegah ketidakstabilan emosi dan menguatkan semula diri. Mudah-mudahan kita sentiasa berada dibawah lindungan dan rahmat Allah.


💖💖💖
Sebarang pertanyaan berkenaan produk atau 
bisnes Shaklee, boleh terus hubungi saya di sini.


#NextLevelBlogging
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023


No comments:

Post a Comment