Sunday, October 2, 2022

Pengalaman Bedah Buang Fibroid 17CM

5 bulan kemudian…
 
June 2012 saya datang semula ke klinik Dr Delaila untuk check-up dan set tarikh surgery. Syukur waktu ni saya dah ada medical card dan Alhamdulillah guarantee letter lulus dengan mudah.
 
Pagi 22.06.2012 saya check-in kat SJMC. Kalau tak silap ingat, scheduled surgery saya jam 3 petang. Lepas daftar, saya dibawa ke wad. Kemudian nurse pun datang check blood pressure dan suruh saya pakai 'uniform' wad yang sehelai tu. Dah lah oversized, takde butang pulak, main ikat-ikat jer.
 
Tak lama lepas tu, datang nurse lain nak prep untuk surgery. Masa ni ada awkward moment. Nurse cakap dia nak shave private part. I said, I dah buat. Tapiiii nurse cakap doktor cerewet, so dia kena pastikan ikut standard doktor. Jadi… walaupun kau malu giler tapi tetaplah kena "preview" kat nurse tu juga yer. Ok lulus!
 
Then nurse pasang branula, bagi ubat untuk kosongkan usus dan pesan kena mandi guna surgibath (shower gel antiseptic) khas untuk prep sebelum surgery. Lepas tu kena tukar baju untuk surgery juga. Pukul 2 petang saya dihantar ke dewan bedah.
 

Sampai dewan bedah, nurse parking katil saya kat waiting area. Sejuk giler tempat ni. Then nurse pasang satu bag drip. Sementara tunggu drip tu habis, Doktor bius pun datang terangkan prosedur dan minta saya sign kat borang tu. Hati dah berdebar-debar, saya sign je. Habis drip, saya ditolak masuk ke bilik bedah.
 
Suasana kat dalam bilik bedah sangat terang dan teramat sejuk. Saya kena baring di 'flat bed' surgery, depa kedua tangan. Memang design surgery bed macam tu kot. Sebelum operation dimulakan, doktor bius tanya… "awak nak bius separuh badan atau nak tidur?" Saya yang dah sedia nervous ni memang request "tidur" (general anesthesia). Tak cukup kegigihan nak dengar / menyaksikan doktor buat kerja.
 
Lepas tu doktor pasangkan topeng gas kat muka saya. "Ok Fazrina… sekejap lagi awak akan tidur". Saya pun macam, oh ok… tapi kenapa masih sedar jer ni. Dengan kaki dah start gigil sebab terlalu sejuk. Masa ni tak teringat pula nak mengucap, mana tau "tidur" terus lepas operation.
 
Tiba-tiba… sayup-sayup saya dengar suara panggil nama saya. "Fazrina… Fazrina… Fazrina… bangun, operation dah siap". Saya pun buka mata… dalam keadaan mamai saya tengok sekeliling, oh saya dah kat waiting area dengan ada heater macam lampu panjang kat dalam selimut. Satu badan saya masih menggigil kesejukan. Tak tahu lah berapa lama nurse yang monitor panggil-panggil nama nak bagi saya sedar. Saya tanya jam, nurse cakap pukul 5:30 petang. Bila badan saya dah agak stabil, saya pun dihantar semula ke wad.
  
Masuk pukul 8 malam saya mula batuk-batuk. Seksa betul rasanya… dengan pedihnya, terasa macam nak terbuka jahitan kat perut. Dekat sebelah bahagian yang kena operate tu ada satu tiub untuk alirkan darah ke bag. Setiap kali batuk akan nampak tiub tu merah jer. Nurse cakap saya batuk kesan daripada ubat bius. Disebabkan takde bantal kecil, nurse bagi selimut extra untuk tahan perut bila nak batuk. Malam tu doktor datang visit bawa sekali specimen fibroid (dalam balang), bagi saya tengok sebelum dihantar ke lab untuk analisis.
 
Hari kedua dalam wad masih layan batuk dan kepedihan. Mandi dan shampoo rambut pun saya guna bed-bath jer. Shampoo tu dalam serkup kepala non-woven. Menyesal request serkup shampoo tu sebab rambut jadi sticky. Rimas jadinya. Tengahari baru saya boleh makan. Sebelum tu, memang on drip jer dari lepas operate.
 
Hari ketiga… paling mencabar waktu pagi nak bangun dari katil, terasa badan ni berattt sangat. Tapi kena bangun juga (dengan bantuan nurse). Saya cakap dengan Mak, saya nak mandi and shampoo rambut betul-betul guna buih dekat shower. Masa tengah berus gigi, boleh pulak saya rasa nak pitam. Cepat-cepat saya duduk dekat toilet and call nurse. Maka kalut lah nurse datang papah. Lepas dah ok sikit, saya minta tolong Mak saya letak kerusi dekat shower. Saya pun mandi ala kadar (sebab risau tempat operate basah) tapi shampoo rambut puas-puas. Lega rasanya rambut bau shampoo wangi.
  
Hari keempat 25.06.2012 doktor kata saya dah boleh discharge. Masa nurse nak cabut tiub yang collect darah tu, dia kata akan rasa tak selesa sikit. Hakikatnya bukan jer tak selesa, tapi pedih dan ngilu. Saya ingat tiub tu pendek, rupanya panjanggg macam 1 meter. Tapi pantas nurse tarik tiub tu, zap! dah settle.
 
Lepas dapat bill dan selesaikan bayaran yang perlu, saya pun balik ke rumah. Total bill RM10,200 tapi ada 10% co-insurance yang saya kena bayar sendiri. Tapi amaun yang saya bayar sendiri tu saya claim under insurance company tempat saya kerja. Nasib baik juga masa tu office dah ada group insurance, cuma sebab coverage tak cukup nak cover kos pembedahan saya, so saya guna medical card sendiri.
  

Berpantang Selepas Pembedahan Buang Fibroid
 
Lepas major operation macam tu, mestilah kena pantang kan... kalau orang melayu, ikan haruan memang sinonim dengan berpantang. Tapi ada sorang kawan yang prihatin, seawal saya keluar hospital dah call bagitau jangan minum haruan essence sebab nanti luka operation tu jadi hodoh, tumbuh daging lebih (keloid). Saya pun follow lah nasihat kawan ni sebab tak mau perut berparut hodoh. Tapi… mak saya pergi juga cari ikan haruan hidup untuk buat sup. Tapi sumpah, saya tak lalu nak makan. Maksimum 4 hari je saya mampu hadap sup ikan haruan. Aissh... tekak memang block tak boleh telan ikan haruan walaupun sup yang Mak masak tu harum semerbak dengan daun saderi and rempah ratus yang banyak.
 
3 minggu lepas operation, saya jumpa doktor untuk check-up. So doktor confirm rahim saya dah elok. Masa doktor scan tu nampak jelas rahim yang berjahit. Seram juga. Then doktor pesan, kalau dalam tempoh 5 tahun lepas operation tak ada anak, fibroid boleh tumbuh semula. Saya angguk-angguk jer lah dengar pesan doktor, sambil mengomel dalam hati... “ingat cari husband tu senang macam nak beli kereta, boleh pergi showroom & pilih spec yang berkenan?” Hehehee
 
Doktor bagi medical leave 40 hari jer. Hari pertama masuk office terus jumpa HR manager nak kira berapa paid/unpaid leave. HR cakap saya sebenarnya entitle untuk 60 days leave sebab masuk wad, jadi tak perlu tolak annual leave. Fuhh legaaa…
 
Office saya dekat tingkat satu, kena daki 3 tangga. Masa ni bila perut bergegar sebab banyak berjalan atau naik turun tangga, masih terasa ngilu lagi. Cuba bayangkan, kulit yang berlapis-lapis kena hiris, sampai ke 
rahim pun kena jahit juga. Mungkin luka bahagian dalam tu belum sembuh sepenuhnya. Saya pun cuba tanya-tanya dengan kawan yang ada pengalaman bersalin czer, tanya kat Puteri Yusof. Then Puteri suggest kat saya consume protein soya ESP & GLA complex Shaklee. Alhamdulillah, keduanya bantu saya pulih secara sihat dan yang paling saya happy, luka bekas operation 15cm tu tak ketara, cuma nampak kesan garis halus je.
 
Masa cuti medical tu, saya flashback apa yang saya lalui. Macam life review gitu lah. Tiba-tiba saya rasa macam apa yang berlaku ni seolah-olah "gurauan yang jadi realiti". Mungkin coincidence tapi macam ada betulnya. Dulu masa sekolah, antara cita-cita saya ialah nak jadi doktor (cita-cita lain nak jadi pramugari πŸ˜„). Time tu tengah top drama bersiri kedoktoran ER. Setiap minggu mesti tunggu depan TV nak tengok "Dr" Noah Wyle dengan George Clooney yang hensem (pada ketika itu).
 
Lepas tu gedik, pasang pulak cita-cita nak pakwe doktor hensem yang macam Noah Wyle. Pernah beberapa kali saya gurau dengan kawan cakap macam ni “aku teringin lar nak rasa duduk wad. Taknak lama, 2-3 hari jer cukup lar... asalkan dapat jumpa doktor hensem”. Lepas tu gelak berjemaah. Hahahaaa  
 
Naifnya saya dulu. Macam lar tak boleh nak terjumpa pakwe doktor tu dekat kenduri ker, atau time jogging kat taman ker... kan? Tanpa dijangka, joke berbelas tahun dulu masa zaman sekolah jadi kenyataan pula. Tapi part jumpa doktor hensem (and available) belum jadi kenyataan lagi. Hehee
 
Nah, sekarang dah terbukti apa yang kita sebut tu satu doa, walaupun cakap main-main. 
Jadi ingatlah pesan saya ni, sebutlah yang baik-baik jer… okay 😊
 


πŸ’–πŸ’–πŸ’–πŸ’–
PENAFIAN:
Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di dalam Blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.


No comments:

Post a Comment